Nieuws
Lokaal online boodschappen, boeren en buren verenigd in de Buurderij; niet de kruidenier, maar de boer (m/v) bepaalt zelf de prijs.
Op de biologische boerderij de White Ranch in Assendelft komt volgende maand een vestiging van de Buurderij, een online winkel gevuld met dagelijkse boodschappen direct vanaf de boer, de tuinder of de ambachtelijke producent uit de directe omgeving.
Initiatiefneemster is Myrna de Wit van de White Ranch, een zelfbedieningswinkel op de biologische boerderij onder de rook van de golfbaan Heemskerk. In de winkel verkoopt ze zuivel, vlees en een beperkt assortiment groente en fruit. Alles uit eigen bedrijf. Naast de winkel komt de Buurderij, zoals de naam vermoedt waar buren de boerderij ontdekken. ’Buren’, dat zijn de consumenten in de directe nabijheid van de virtuele winkel, de ’boerderij’ als ambachtelijke herkomstbenaming.
Faire prijs
,,Als White Ranch leveren we aan andere vestigingen van de Buurderij, in Alkmaar en Haarlem. Zo kwam de vraag of wij in Assendelft een vestiging wilden opzetten. Dat wilde ik wel, omdat ik achter de formule sta. ’Normaal’ is het niet de producent, maar de winkelier die de prijs bepaalt. In de praktijk krijgt de boer maar een schijntje van de verkoopprijs. Neem een kilo aardappelen, de boer krijgt maar 10 cent inkoopprijs. In de Buurderij levert de boer direct aan de consument en mag hij zelf een faire verkoopprijs bepalen. De kweker houdt er meer aan over.’’
Dat het concept aanslaat blijkt wel uit de snelheid waarmee de Zaanse Buurderij tot stand is gekomen. Nodig bij de start zijn minimaal 150 zogenoemde ’leden’ om een nieuwe lokale winkel te kunnen beginnen. ,,Dat kost in de regel een paar weken, maar wij hadden binnen 48 uur meer dan tweehonderd geïnteresseerde volgers en potentiële afnemers. Het is veel sneller gegaan dan gedacht.’’
Eigen regio
,,Iedereen die een ambachtelijk of ’vers’ product maakt kan zich aanmelden. Hebben we het product nog niet in het assortiment – we kiezen in principe voor een aanbieder per product – dan kunnen zij hun producten aanbieden op het online platform. De consument kan op internet bestellen en meteen afrekenen. Bestellingen moeten worden afgehaald op de White Ranch.’’
De Wit denkt nog vier weken nodig te hebben om alle voorbereidingen te treffen. Zoals het werven of vinden van nieuwe leveranciers. Die komen vooral uit de eigen regio, al is dit geografisch wel heel ruim genomen. Een uitsluitend Zaanse winkel wordt het zeker niet met leveranciers ook uit Haarlem en de Noordkop, maar ’van hoe dichter bij, hoe beter’.
Voor het volledige artikel: Lokaal online boodschappen
Voeding van de toekomst
In 2040 zijn wij de belangrijkste en groenste voedselproducent van de regio
Heeft u een vraag of voorstel?
Uw contactpersoon staat voor u klaar.
Frank de Wit
Stuur mij een mailSharon Veerman
Stuur mij een mailIdeeënbus
Heeft u een goed idee of initiatief om het project aan te vullen of te verbeteren?
mail het ons!